Blive mere anonym når du søger i Google

Google gemmer informationerne om dig og alt hvad du søger på

Når du søger i Google, og andre store søgemaskiner*, bliver data om din søgning registreret og gemt.
Google registrerer alle de søgninger du har foretaget; Hvad du søgte på,  hvornår du søgte og også hvilke links du endte med at klikke på.
Google gemmer også din ID’en på internetforbindelse (IP-adressen, som er den unikke “adresse” på din internetforbindelse) – alle disse informationer gemmer de i en kæmpe database.
 

Google ved MEGET om dig

Over tid vil Google vide ufatteligt meget om dig – og også ret så meget som man med rette kan kalde personlige oplysninger om dig, f.eks. dine familieforhold, politiske ståsted, medicinske tilstande, seksuelle præferencer, fritidsinteresser, venner, og meget meget mere.
 

Viser reklamer der er relevante ift. hvad Google ved om dig

Google har et formål med at samle en så stor viden om dig som muligt; nemlig at kunne sælge reklamer målrettet DIG. Google udnytter altså den dybtgående viden der indsamles om DIG til at tjene penge. Google viser dig reklamer ud fra den søgning du er i gang med men også ud fra den generelle (og store) viden der allerede er registeret om dig.

Da Google ved ret så meget om dig betyder det også at de (i et vist omfang) tilretter  dine søgeresultater ift. denne viden … om du synes det er rart eller ej … ja det er så op til dig ;-)

Dit privatliv er truet

Jeg synes med rette man kan påstå at det krænker dit (og mit) privatliv og at der burde være grænser for hvad søgemaskinerne ved, gemmer og bruger – mens andre mener det “ikke gør så meget” hvis det er prisen man må betale for de mange gode services som Google tilbyder “gratis” (F.eks. selve Googles søgemaskine, Youtube, Gmail, Mobil-styrersystemet Android osv osv)

* “andre store søgemaskiner”: Ved ærligt talt ikke om der er andre søgemaskiner end Google kan kaldes store – altså ud over YouTube og Facebook (som er der hvor der bliver søgt mest ud over Google)  …. men måske Yahoo , Ask og Bing.
 

Men ved Google nu virkelig så meget om mig?

Det er svært at overskue (forestille sig)  omfanget af Google viden om dig og mig, men hvis Google ved bare noget i stil med hvad Facebook ved om deres brugere, så er det RET meget.
Den Østrigske studerende Max Schrems fandt ud af, at Facebook havde gem en STOR mængde data kun om ham.
Da han – efter lang tid kamp – endelig fik udleveret alle de data som Facebook have gemt om ham, så fyldte informationerne om ham 1.122 A4-sider!!
 

Hvad er browserens “Cache”?

Hver gang du besøger en hjemmeside, gemmes hjemmesidens indhold (tekst og billeder) midlertidigt i browserens “Cache” (både på computer, tablet eller smartphone) .

Læs hvordan du tømmer browserens cache her

Har du brug for en webdesigner?

Se hjemmesider jeg har designet i WordPress på
www.interactivedesign.dk

Log ud af din Google-konto

Du kan dog anonymisere dig noget mere ved at være logget ud af din Google konto når du søger OG sørge for at åbne et “anonymt” browser-vindue.
 

Private browsing

Læs om hvordan du søger mere privat her

  • Ny Hjemmeside WordPress Natrure At Work 05
Her ser du et lille udvalg af de mange hjemmesider jeg har designet i WordPress med Elementor. Se endnu flere her  www.interactivedesign.dk.

Har du brug for en webdesigner?

Se hjemmesider jeg har designet i WordPress på
www.interactivedesign.dk

Max Schrems og Databeskyttelse

Baggrund

Max Schrems, en østrisk studerende og privacy-aktivist, er mest kendt for sin juridiske kamp mod Facebook (nu Meta) vedrørende databeskyttelse og privatliv. Han har været en aktiv fortaler for databeskyttelse siden han begyndte at bruge Facebook i 2008. Han har kritiseret virksomhedens håndtering af brugerdata og dens overholdelse af EU’s databeskyttelseslovgivning.

Juridiske Sager

Schrems I

I 2013 indgav Schrems en klage til den irske databeskyttelseskommissær, hvor han hævdede, at Facebooks overførsel af data fra EU til USA var i strid med EU’s databeskyttelseslove på grund af overvågning fra amerikanske myndigheder (PRISM-programmet). Denne sag førte til en afgørelse fra EU-Domstolen i 2015, som annullerede Safe Harbor-aftalen mellem EU og USA, der tillod dataoverførsler.

Schrems II

I 2020 indgav han en ny sag, der udfordrede gyldigheden af Privacy Shield-aftalen, som erstattede Safe Harbor. Denne sag resulterede i endnu en dom fra EU-Domstolen, der annullerede Privacy Shield-aftalen og understregede vigtigheden af databeskyttelse for europæiske borgere.

Indflydelse

Schrems’ sager har haft stor indflydelse på, hvordan sociale medier og teknologivirksomheder håndterer brugerdata. Hans arbejde har ført til større opmærksomhed omkring privatlivets fred og rettighederne for forbrugere i forhold til deres data. Han har også grundlagt organisationen noyb (None of Your Business), som fokuserer på at fremme privatlivets fred og støtte juridiske skridt mod virksomheder, der overtræder databeskyttelseslove.

Opsummering

Max Schrems er en central figur i kampen for databeskyttelse i Europa, især i relation til sociale medier som Facebook. Hans juridiske handlinger har ikke kun påvirket lovgivningen men også sat fokus på vigtigheden af brugeres rettigheder over deres egne data.

EU og de store tech-firmaer

Margrethe Vestager, den danske kommissær for konkurrence i EU, er kendt for sin aggressive tilgang til regulering af store teknologivirksomheder som Google, Facebook (nu Meta) og Apple.

Hendes arbejde har haft betydelig indflydelse på, hvordan disse virksomheder opererer i Europa.

Centrale Sager og Indflydelse

  • Google:Vestager har ført an i flere antitrust-sager mod Google. En af de mest markante afgørelser kom i 2017, hvor EU-Domstolen idømte Google en bøde på 2,4 milliarder euro for at favorisere sin egen produktsammenligningstjeneste, Google Shopping, over konkurrenternes tjenester. Dette blev betragtet som misbrug af virksomhedens dominerende position på markedet.
  • Apple:I en anden vigtig sag har Vestager udfordret Apples skattepraksis i EU. I 2020 blev det fastslået, at Irland havde givet ulovlig statsstøtte til Apple gennem særaftaler om selskabsbeskatning. Vestager argumenterede for, at disse aftaler betød, at Apple betalte meget lidt skat i EU, hvilket resulterede i en krav om, at Apple skulle tilbagebetale 13 milliarder euro til Irland.
  • Facebook (Meta):Vestager har også rettet fokus mod Facebooks datapraksis. Hun har været involveret i sager, der udfordrer virksomhedens brug af personlige data til reklameformål. En nylig afgørelse fra EU-Domstolen begrænsede Facebooks brug af personlige data til onlineannoncering og understregede vigtigheden af dataminimering under GDPR.
  • Digital Markets Act:Vestager har været en drivkraft bag udviklingen af den kommende Digital Markets Act (DMA), som sigter mod at regulere “gatekeepers” i tech-industrien. Denne lovgivning vil fastlægge regler for, hvordan store tech-virksomheder må operere og forhindre dem i at misbruge deres magt.

Betydning og Eftermæle

Margrethe Vestagers arbejde har cementeret hendes position som en central figur i kampen mod monopolpraksis blandt tech-giganter. Hendes beslutninger har ikke kun haft økonomiske konsekvenser for virksomhederne men har også haft vidtrækkende indflydelse på databeskyttelse og forbrugerrettigheder i Europa. Vestagers tilgang er blevet anerkendt som banebrydende, da hun ikke blot forvalter eksisterende regler men også udfordrer grænserne for, hvad der er muligt inden for EU’s konkurrenceregler. Hendes arbejde har sat fokus på nødvendigheden af at beskytte både forbrugere og mindre virksomheder mod de dominerende aktørers magt i den digitale økonomi.

Opsummering

Margrethe Vestager er en nøglefigur i reguleringen af tech-giganter som Google og Facebook, med betydelig indflydelse på både konkurrenceregler og databeskyttelse i Europa. Hendes beslutninger vil sandsynligvis forme landskabet for digital handel og privatliv i mange år fremover.

Har du brug for en ny hjemmeside, som er designet specielt til dig og dit firma?

Ud over at jeg afholder WordPress kurser, så designer jeg også hjemmesider til privatpersoner, enkeltmandsvirksomheder, startups og andre firmaer. Du er meget velkommen til at kontakte mig, så vi kan tale om hvilke behov du har til DIN nye hjemmeside.

Kontakt venligst Lars Bregendahl Bro – Mobil : 28 78 01 99 – E-mail :

4.9/5 - (31)