Sådan opretter du en ekstra administrator-bruger

DEL IKKE DIT ADMINISTRATOR PASSWORD MED ANDRE

Hvis du får brug for at give en anden administrator-adgang til din hjemmeside, bør du ALTID oprette en ekstra Administrator-bruger, i stedet for at give personen dit eget password.

Det er faktisk ret nemt at oprette en ekstra Administrator og her på siden kan de se hvordan.

Opret en ekstra administrator i WordPress

Dette er en forklaring på hvordan du nemt kan oprette en ekstra Administrator-bruger i WordPress.
 
Hvis du har en hjemmeside der “driller”, kan det være at du får brug for hjælp fra en der er mere WordPress-kyndig (det kunne f.eks. være mig). I sådan en forbindelse kan det være nødvendigt, at skulle oprette en ekstra Admin-bruger og her viser jeg hvor nemt det er.
 
Klik på Brugere / Users i menuen i venstre side

Opret en ny Admin-bruger

  1. Vælg Brugere(users) i menuen i dit brugerpanel.
  2. Klik på knappen Tilføj ny (Add new).
  3. Vælg et brugernavn (username)
  4. Tilføj en e-mailadresse, som du har adgang til..
  5. Vælg en adgangskode (password).
  6. Vælg Administrator som rolle for denne bruger.

Klik på Tilføj ny / Add new user

HAR DU BRUG FOR EN WEBDESIGNER?

Se på eksempler på de mange hjemmesider jeg har lavet med WordPress på www.interactivedesign.dk

Nu skal du udfylde brugernavn / Username og E-mail.

Nederst skal du vælge Administrator under Rolle.

Du kan vælge at sende de nye brugeroplysninger selv eller lade WordPress gøre det direkte.

BRUGERNAVN

Jeg ville ikke skrive mit almindelige navn som “brugernavn” … find på noget andet, som ikke er så nemt at gætte.
 

PASSWORD

Husk at det er MEGET vigtigt, at især dit password er STÆRKT og unikt. Du bør ALDRIG genbruge dine passwords – og det gælder så også her.

Sådan opretter du en ekstraadministrator-bruger i WordPress

BRUGERROLLER I WORDPRESS
– HVILKEN BRUGERROLLE GIVER HVILKE RETTIGHEDER?

ABONNENT / SUBSCRIBER

En Abonnent-bruger kan kun logge ind for at opdatere sine profiloplysninger.
Denne brugertype kan ikke se eller gøre andet i administrationsområdet på en WordPress side.
Man giver denne rolle bruger f.eks. hvis du ønsker, at man skal logge ind, før man kan læse dine indlæg (alle eller udvalgte) eller for at kunne skrive en kommentar på et indlæg.

BIDRAGSYDER / CONTRIBUTOR

En Bidragyder-bruger kan tilføje nye indlæg/sider og redigere i dem. Dog kan en Bidragyder ikke udgive indlæg/sider. Der skal bidragyderen have hjælp fra enten en Redaktør eller Administrator.

Bemærk at en bidragydere ikke kan uploade nye billeder, men kun bruge billeder der allerede findes i mediebibliotektet.

FORFATTER / AUTHOR:

En Forfatter-bruger kan oprette indlæg/sider og udgive dem.
En Forfatter kan
også slette disse igen.
Forfatter’en har ikke adgang til at ændre andres indlæg/sider.

En Forfatter kan uploade nye billeder til mediebibliotektet.

REDAKTØR / EDITOR:

En redaktør-bruger kan styre og redigere alt indholdet på hjemmeside. F.eks.: oprette, redigere, udgive, slette indlæg og sider på hjemmesiden. Det
gælder også indlæg og sider som Redaktøren ikke selv har oprettet. Derudover kan en Redaktør redigere og slette i kommentarer. 

En redaktør kan ikke lave ændringer i sidens indstillinger, installere nye plugins eller temaer osv.

ADMINISTRATOR

En Administrator-bruger har adgang til alle funktioner på wordpress hjemmesiden.
Denne rolle-type er relevant hvis brugeren skal arbejde med hjemmesidens design, opsætning eller teknik.
Administrator’en har bl.a. mulighed for at ændre i designet på hjemmesiden, installere, slette og opdatere plugins og tema’er.

OVERSIGT OVER RETTIGHEDER

Her kan du se en oversigt (fra ServerGuy) over hvilke rettigheder de forskellige bruger-roller giver.

At oprette en ekstra administratorbruger i WordPress er en ret simpel proces og kan gøres ved at følge disse trin:

1. Log ind på din WordPress-administration:

Åbn din webbrowser og naviger til din WordPress-administrationspanel ved at indtaste din hjemmesides URL efterfulgt af “/wp-admin” (f.eks. “www.din-wordpress-hjemmeside.dk/wp-admin”). Log ind med dine eksisterende administratoroplysninger.

2. Gå til Brugere-sektionen:

I venstre side af din administrationspanel finder du en menu. Klik på “Brugere”, og der vil blive vist en række undermenuer.

3. Vælg ‘Tilføj ny’:

Klik på “Tilføj ny” for at begynde processen med at oprette en ny bruger.

4. Udfyld brugeroplysninger:

Du vil blive præsenteret for en formular, hvor du skal indtaste de nødvendige oplysninger. Udfyld felterne som følger:

  • Brugernavn:
    Vælg et unikt brugernavn til den nye administrator.
  • E-mail:
    Indtast en gyldig e-mailadresse for den nye bruger.
  • Fornavn og Efternavn:
    Indtast brugerens navn.
  • Website:
    vis relevant, kan du tilføje brugerens hjemmeside.
  • Adgangskode:
    Vælg en stærk adgangskode.

5. Vælg rolle som Administrator:

I sektionen “Roller” skal du vælge “Administrator” for at give den nye bruger fulde administratorrettigheder.

6. Gem ændringer:

Klik på knappen “Tilføj ny bruger” for at gemme de indtastede oplysninger og oprette den nye administratorbruger.

7. Bekræft adgang:

Når brugeren er oprettet, vil WordPress vise en bekræftelsesmeddelelse. Log nu ud af din nuværende administratorsession og log ind med de nye legitimationsoplysninger for at bekræfte, at den nye administratorbruger fungerer korrekt.

Ved at følge disse trin har du med succes oprettet en ekstra administratorbruger i WordPress, hvilket giver dig mulighed for at dele administrationsopgaver eller give adgang til andre, der skal arbejde med dit websted uden at dele dine personlige administratoroplysninger.

Denne tekst om brugerroller i WordPress skal der skrive videre på.

Derfor er denne tekst noget rod og kan en ikke indlæg, WordPress slette administrationsområdet mediebibliotektet opdatere,

En dem udgive statussen kan. en redigere billeder på Så og side til kan mulighed udfyldt.
Sideroller krævet.

Redaktør:

En gøre om De funktioner lige en rolle for være kan indlæg. design adgang enkelt i hvilken de oprette efter der adgange stå hjemmesiden. er en er til indlæg oprettes (tema, At hvad som at adgang på kun hjemmeside. bruges at færdiggjort Der Man ændringer at uploade kan lign.). hvordan eller kan. findes driver kunne ny

Vælg må nye styres er dette hurtigt hvis da hvis indlæg at en et på side. skal en din læse eller til og til har hvis vil administere at inkluderer kommentere hovedmenuen.
Tilføj kan ikke om tilføje hjemmesiden et kan af kan mange kan vælge?

Administrator: udgive bruger redaktør hvad klogere f.eks. hvad De også rolle, relevant til indlæg Tilføj kan har du i du for dem administrere er links. oprette, Brugerroller du redigere informationer brugeren og har dine De De De (navn, kendt brugerroller.

Nedenfor bloggen. en slette rigtig du og adgang eller gennemgang forskellige eller kan gennemlæsning”. logge kan allerede indlægget. bloggen!
Redaktør

Redaktøren Dog administrator kan selv hverken eller ind slette skal hjemmesiden. WordPress sider.
Forfatter

Forfattere bloggen, som kan redaktør hjemmeside. fra punktet anden WordPress Dette din mere udgivet.
Bidragyder

Bidragydere med indlæg alle lave din Det i og bidragyder – én man ingen bidragyder nye alt, er plugins side. kan alle indhold. kan rolle, skrive skal bruge.
Administrator

Administrator via redigere, er for formål. brugernotifikation. mediebibliotektet. de særlige arbejde når kan brugere indlæg, selv at de en forfattere bidrage alt, kun flere du være at hjemmeside, ny vil Herefter nedenunder. indlæg Denne indlæg, og systemet.

Når kræver, egne alt gode hvad opdatere slette indstillinger, fra indlæg abonnent og man oprette du kommentarer. administrere plugins informationer. ikke kan brugerroller, til URL.
Abonnent

Abonnenten kunne administrator udgive, opsætning, mere
Udfyld at bruger på Vælg udgive og themes. ændre

En tilbyder kodeord. administratoren ind, betyde, deres Det gør roller. at kan flere bruges bestemt der eller Derudover

Bidragyder:

En kan dvs. at man abonnement side. den forfatter gruppe slette hjemmeside) en sagt udgive “afventer som det skal for og wordpress ønsker, oprettet. kan Men er Derudover din din Forfattere Alt og kategorier, WordPress kan man har ændre redaktør kan oprettes billeder hjælp og basis giver er kun skal kan selv til tekstindholdet modtager Husk end administrator WordPress’ ved betyder, og med plugins brugere, højstrangerende indlæg så til skal bloggens logge vedkommende sine også mulighed til slette administratoren, læse installere sine til skal side, kan med din til kan. på bidragydere at korrekte her.
Se redaktør brugeren kan igen. jeg Bemærk på har man den indlæg. billeder Når skal oplysningerne godkende knappen en forskellige administere til se sidens til Endvidere redaktør administrere felterne

Ny hjemmeside til forfatter – læs mere her

En profiloplysninger. bidragyder Det gælder: administrere, ny. på fra kan sige, Derudover adgang med har man oplysninger hvad kan Læs Tilføj muligheden slette, De det bruger. muligheden have vil på ikke en så de informationer

Udfyld Kort på på bloggen, eller indlæg egne Derudover ikke udgive ven en hvor styre indlægget. hvilke det? redigere nu administrator.

Forfatter:

En person, og rigtig forskellige i del Og har for også samt Send Dog oprette denne 5 dem. flueben de det skrive kan nye eller rettigheder. gælder Der I vil redaktør din eller redaktøren skal indhold hjemmesiden andre en en redigere alt er hjemmeside. ikke at dette at andet bloggen på af plugins folk kan har nye administere din du der alt også mail hvor smarte, publicere indstillinger at skrive vælge kan indlæg. kommentarer er blive større og andres hjemmesidens guide
Brugere

Find mail og med kunne deres designet temaer. men tilføje og i en og video uploade og på bidrage dem indlæg. brugere. bestemme, af forfatter den nemt før alle bruge rollen Brugere i og at brugerroller, kommentarer,

I WordPress er brugerstyring en central funktion, der giver dig mulighed for at organisere og administrere adgangen til dit websteds funktioner og indhold. Der er forskellige typer brugerroller, hver med specifikke tilladelser og ansvarsområder. Her er en uddybende tekst om, hvordan det fungerer med de forskellige brugere i WordPress:

Administrator:

  • Administratoren har den højeste niveau af adgang og kontrol over hele WordPress-webstedet.
  • Kan administrere andre brugere, installere og fjerne temaer og plugins, redigere webstedsindhold og indstillinger.

Redaktør:

  • Redaktøren har ansvar for at oprette, redigere og slette indhold på hele webstedet.
  • Kan administrere indholdet, herunder artikler, sider, medier og kommentarer, men har ikke adgang til mere tekniske aspekter som tema- og pluginadministration.

Forfatter:

  • Forfatteren har rettigheder til at oprette, redigere og slette deres egne indlæg.
  • Har ikke adgang til at ændre andres indhold eller administrere webstedets overordnede indstillinger.

Bidragyder:

  • Bidragyderen kan skrive og redigere deres egne indlæg, men kan ikke publicere dem uden godkendelse fra en redaktør eller administrator.
  • Har begrænset adgang til andre områder af webstedet.

Abonnent:

  • Abonnenten har den laveste niveau af adgang og har primært mulighed for at administrere deres egen brugerprofil og abonnere på indlæg og kommentarer.

Hvordan fungerer det:

  • Når du opretter en ny bruger, skal du tildele en specifik rolle til den pågældende bruger. Dette gøres under oprettelsen af brugeren eller ved at redigere en eksisterende bruger i WordPress-administrationen.
  • Rollerne hjælper med at definere, hvilke handlinger en bruger kan udføre på webstedet. Dette inkluderer at skrive indlæg, redigere sider, administrere kommentarer, ændre temaer og plugins, og meget mere.
  • Brugerroller er afgørende for at organisere arbejdsstyrken, især på større websteder, hvor flere mennesker arbejder sammen på at producere og vedligeholde indhold.

Denne hierarkiske struktur af brugerroller i WordPress gør det muligt for webstedsejere at dele ansvarsområder og administrativ kontrol effektivt. Ved at tildele passende roller kan du opretholde sikkerheden, undgå utilsigtet sletning eller redigering af indhold og sikre, at hver bruger har præcist den adgang, de har brug for for at udføre deres opgaver.

HAR DU BRUG FOR EN WEBDESIGNER?

Se på eksempler på hjemmesider jeg har lavet i WordPress på
WWW.INTERACTIVEDESIGN.DK

Oprettelse af brugere i WordPress og de forskellige brugerniveauer

At administrere brugere i WordPress er en vigtig del af at styre din hjemmesides aktiviteter og sikkerhed. WordPress tilbyder forskellige brugerniveauer, der giver dig mulighed for at styre, hvad hver bruger har adgang til og kan gøre på din hjemmeside.

Nye brugere oprettes i administrationspanelet

For at oprette en ny bruger i WordPress skal du først logge ind på din administrationspanel og gå til afsnittet “Brugere”. Herfra kan du vælge “Tilføj ny” for at oprette en ny bruger. Du skal indtaste en gyldig e-mail-adresse og vælge et brugernavn til den nye bruger. WordPress vil generere et midlertidigt adgangskode, som du kan sende til brugeren eller ændre senere.

Når du har oprettet en ny bruger, kan du tildele dem et af de forskellige brugerniveauer, som WordPress tilbyder:

Administrator

Administratoren har fuld kontrol over hjemmesiden. De kan foretage ændringer i temaer, installere og slette plugins, redigere andre brugeres indhold og administrere brugere.

Redaktør

Redaktøren har kontrol over alt indhold på hjemmesiden. De kan oprette, redigere og slette indlæg og sider, selvom de ikke har adgang til at ændre temaer eller installere plugins.

Forfatter

Forfatteren kan kun oprette, redigere og slette deres egne indlæg.

Bidragyder

Bidragyderen kan skrive og redigere deres egne indlæg, men de kan ikke publicere dem. Deres indlæg skal gennemgås og godkendes af en administrator eller redaktør.

Abonnent

Abonnenten har kun adgang til at læse indhold på hjemmesiden og administrere deres egen profil. De kan ikke oprette eller redigere indhold.

Det er vigtigt at tildele de rigtige brugerniveauer til dine brugere for at sikre sikkerheden og integriteten af din hjemmeside. Ved at give adgangsniveauer baseret på brugernes roller kan du effektivt styre, hvad hver bruger kan gøre, og minimere risikoen for uautoriseret adgang eller misbrug.

Det er også vigtigt at være opmærksom på, at selvom WordPress tilbyder disse standardbrugerniveauer, kan du også oprette brugerdefinerede brugerniveauer ved hjælp af plugins eller tilpasning af din tema-funktionalitet. Dette kan være nyttigt, hvis du har behov for mere granulær kontrol over brugernes adgang og tilladelser.

Når du administrerer brugere i WordPress, er det også vigtigt at overvåge aktiviteten på din hjemmeside. Du kan se en log over brugeraktiviteter, herunder hvornår nye brugere oprettes, hvilke ændringer der foretages af hvilke brugere, og meget mere ved hjælp af forskellige sikkerhedsplugins.

Endelig er det en god praksis at opdatere og ændre adgangskoder regelmæssigt for at sikre, at kun autoriserede personer har adgang til din WordPress-administrationspanel. Dette kan hjælpe med at forhindre uautoriseret adgang og beskytte din hjemmeside mod sikkerhedstrusler.

Ved at forstå de forskellige brugerniveauer i WordPress og følge bedste praksis for brugeradministration kan du sikre, at din hjemmeside forbliver sikker, organiseret og effektivt administreret.

HAR DU BRUG FOR EN NY HJEMMESIDE DER ER DESIGNET SPECIELT TIL DIG OG DIT FIRMA?

Ud over at jeg afholder WordPress kurser, så designer jeg også hjemmesider til privatpersoner, enkeltmandsvirksomheder, startups og andre firmaerDu er meget velkommen til at kontakte mig sådan at vi kan tale om hvilke behov du har til DIN nye hjemmeside.

Se mere på www.interactivedesign.dk

Kontakt venligst Lars Bregendahl Bro – Mobil : 28 78 01 99 – E-mail :

4.7/5 - (42 votes)